Jelenleg sincs kevés kátyú a hazai utakon, de a hirtelen hőmérséklet változás tovább ronthatja a helyzetet, amire érdemes az autótulajdonosoknak felkészülnie, ha szeretné elkerülni a kátyúkár kellemetlenségeit. A helyzetet csak negatív irányba mozdítja, hogy Magyarország gépjármű parkját finoman szólva sem lehet fiatalnak tekinteni. A két tény egyre sűrűbben okoz olyan jelenséget, melynek a végeredménye az út szélén várakozó autós. Ezekben az esetekben jól jöhet az assistance szolgáltatás. A szolgáltatás keretén belül az azonnali helyszíni segítségen felül nagy előny, a komolyabb kátyúkár esetén egy csereautó biztosítása.
Az utak helyzetét nem kell sokáig térképezni, ha tisztán szeretnénk látni. Elég, ha csak a száraz tényekre hagyatkozunk. 2010-ben 7,5 milliárd forintot költött a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kátyúzásra, ami több százezer úthiba kijavítására volt elég. Csak az elmúlt télen újabb 500 millió forint "folyt" be a kátyúkba.
A kátyúk mellett a rengeteg meghibásodásnak van egy másik befolyásoló tényezője, mégpedig hazán gépjármű parkjának az átlagéletkora. Szakemberek véleménye szerint az idősebb autók hamarabb ottmaradhatnak az út mellett az úthibáknak köszönhetően. Magyarországon a válság és az autóipar visszaesésének köszönhetően az autók átlagéletkora az elmúlt egy évben nőt. Ezzel a rosszabb minőségű könnyebben meg hibásodó autók dominálnak az utakon, melyek a kátyúkároknál többször maradnak végleg az út mellett.
Az autókban többféle meghibásodás fordulhat elő, amikor egy méretesebb kátyúba szaladnak. A legenyhébbnek az tűnik, amikor a hirtelen huppanásnak köszönhetően az üzemanyag ellátó rendszer megszakítója aktiválódik. Ha szerencsés a helyzet, akkor ezt a hibát a helyszínen ki lehet javítani, de vannak modellek, melyeket ebben az esetben is szervizbe kell vinni. Súlyosabbnak tűnik, amikor a kátyúba hajtás hatására az autós kap egy defektet. Ezekben az esetekben, ha szerencsés a helyzet, akkor megoldható egy kerékcserével, vagy a helyszínen javító szettel, de ha a balszerencse jelen volt, akkor egyszerre több keréken kapott asz autó defektet, és hívhatjuk az autómentőt. A legrosszabb eset, amennyiben az autós olyan mély és nagy kátyút talál, melybe belehajtva a futómű is megsérül. Ezekben az esetekben biztos az autómentő és a kártérítés, amennyiben bizonyítani tudjuk az út hibáját a közútkezelőnek.
Hasznos tudnivalók – Kátyú kártérítés – Kátyúkár bejelentés:
• Kátyú bejelentése (0-24) non-stop: 06-80-404-404
Rögzítik az úthiba helyét, jellegét (felületének nagyságát, mélységét), az észlelés időpontját, majd továbbítják a területileg illetékes közútkezelőhöz.
• Kátyúkár – Kátyú kártérítés: Magyar Közút Nonprofit Zrt.
A kátyú kártérítés igényének elbírálásának irányadó szempontja egyrészt az, hogy a kátyú okozta veszélyhelyzetre volt-e kihelyezve egyenetlen úttest figyelmeztető tábla, másrészt a baleset bekövetkezésének összes körülményeiből következtethetően a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok betartása mellett a baleset figyelmes vezetéssel elkerülhető lett volna-e.
Új információk
- Évközi biztosítóváltás - Menjen velünk biztosra, és spóroljon! - 18/02/2014 13:04
- Biztosító váltás feltételei, váltás menete, határideje - 18/02/2014 13:03
- Cascóval kombinált kötelező biztosítás - 18/02/2014 13:02
- Biztosítás díját is csökkenti a benzin ára. Olcsó casco, kötelező - 18/02/2014 12:59
- Mekkora a KGFB árverseny hatása a casco díjakra? - 18/02/2014 12:59
Régebbi információk
- Biztosítási évforduló - 18/02/2014 12:56
- Árháború várható a nemélet-biztosítások területén? - 18/02/2014 12:55
- Év végi biztosító váltás kampány mégsem szűnik meg! - 18/02/2014 12:55
- A Titanic tragédiájával a biztosítók is jéghegynek ütköztek - 18/02/2014 12:53
- Biztosítás rendezvényre - Nem ajánlott a szórakozás biztosítás nélkül! - 18/02/2014 12:43