Kátyúkár – Kátyú kártérítésJelenleg sincs kevés kátyú a hazai utakon, de a hirtelen hőmérséklet változás tovább ronthatja a helyzetet, amire érdemes az autótulajdonosoknak felkészülnie, ha szeretné elkerülni a kátyúkár kellemetlenségeit. A helyzetet csak negatív irányba mozdítja, hogy Magyarország gépjármű parkját finoman szólva sem lehet fiatalnak tekinteni. A két tény egyre sűrűbben okoz olyan jelenséget, melynek a végeredménye az út szélén várakozó autós. Ezekben az esetekben jól jöhet az assistance szolgáltatás. A szolgáltatás keretén belül az azonnali helyszíni segítségen felül nagy előny, a komolyabb kátyúkár esetén egy csereautó biztosítása.


Az utak helyzetét nem kell sokáig térképezni, ha tisztán szeretnénk látni. Elég, ha csak a száraz tényekre hagyatkozunk. 2010-ben 7,5 milliárd forintot költött a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kátyúzásra, ami több százezer úthiba kijavítására volt elég. Csak az elmúlt télen újabb 500 millió forint "folyt" be a kátyúkba.

A kátyúk mellett a rengeteg meghibásodásnak van egy másik befolyásoló tényezője, mégpedig hazán gépjármű parkjának az átlagéletkora. Szakemberek véleménye szerint az idősebb autók hamarabb ottmaradhatnak az út mellett az úthibáknak köszönhetően. Magyarországon a válság és az autóipar visszaesésének köszönhetően az autók átlagéletkora az elmúlt egy évben nőt. Ezzel a rosszabb minőségű könnyebben meg hibásodó autók dominálnak az utakon, melyek a kátyúkároknál többször maradnak végleg az út mellett.

Az autókban többféle meghibásodás fordulhat elő, amikor egy méretesebb kátyúba szaladnak. A legenyhébbnek az tűnik, amikor a hirtelen huppanásnak köszönhetően az üzemanyag ellátó rendszer megszakítója aktiválódik. Ha szerencsés a helyzet, akkor ezt a hibát a helyszínen ki lehet javítani, de vannak modellek, melyeket ebben az esetben is szervizbe kell vinni. Súlyosabbnak tűnik, amikor a kátyúba hajtás hatására az autós kap egy defektet. Ezekben az esetekben, ha szerencsés a helyzet, akkor megoldható egy kerékcserével, vagy a helyszínen javító szettel, de ha a balszerencse jelen volt, akkor egyszerre több keréken kapott asz autó defektet, és hívhatjuk az autómentőt. A legrosszabb eset, amennyiben az autós olyan mély és nagy kátyút talál, melybe belehajtva a futómű is megsérül. Ezekben az esetekben biztos az autómentő és a kártérítés, amennyiben bizonyítani tudjuk az út hibáját a közútkezelőnek.

Hasznos tudnivalók – Kátyú kártérítés – Kátyúkár bejelentés:

•    Kátyú bejelentése (0-24) non-stop: 06-80-404-404
Rögzítik az úthiba helyét, jellegét (felületének nagyságát, mélységét), az észlelés időpontját, majd továbbítják a területileg illetékes közútkezelőhöz.
•    Kátyúkár – Kátyú kártérítés: Magyar Közút Nonprofit Zrt.

A kátyú kártérítés igényének  elbírálásának irányadó szempontja egyrészt az, hogy a kátyú okozta veszélyhelyzetre volt-e kihelyezve egyenetlen úttest figyelmeztető tábla, másrészt a baleset bekövetkezésének összes körülményeiből következtethetően a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok betartása mellett a baleset figyelmes vezetéssel elkerülhető lett volna-e.

Kérdezni szeretne? Itt megteheti.
.
Copyright © Minden jog fenntartva 2007-2024 - Proviti.hu
.