Nem tartozik a legkellemesebb
dolgok közé a kötelező biztosítás. Fizetni kell, tehát nem jó. Persze hozzá tartozik az is, hogy amennyiben pedig kárt okozunk és fizetnünk kell, akár egy életen keresztül egy balszerencsés baleset miatt, az sem jó. Valószínűleg soha nem fordul elő ez velünk. De ha mégis? Akik máshogy gondolkoznak azok azt mondják hamarabb lesz a lottón ötösöm, mint hogy balesetet okozok. Ha meg igen akkor a kárt kifizetem a nyereményből.


A kötelező biztosításokra kifizetett károk többség apró kis csattanásokból tevődik össze, de ettől függetlenül, hogy csak egy koccanás, a kár nagysága jelentős is lehet. A balhét az fizeti akivel szerződésben állunk, így izguljanak Ők, hogy egy ősrégi Ladát vagy egy új luxusautót teszek e tönkre. Az Ő szempontjukból mindegy, fizetniük kell.

Rendkívül érdekes ahogy a biztosítók valószínűség számításaival, hogyan kalkulálják a kockázati tényezőket, mint pl az életkort, lakhelyet, köbcentit, embertípust. Ezek alapján alakul ki a fizetendő díj és bár ezek elméleti értékek a valóságban többnyire mégis működnek.

A biztosítóknál ezért alkalmaznak széles körben és igen jól képzet matematikusokat. Nem csoda, hogy erre ekkora hangsúlyt fektetnek hiszen a biztosítási piac nem jótékonysági létesítmények sokasága, hanem egy kőkemény üzletág, profittal. És bár nekünk ez nem mindig tetszik de el kell fogadnunk a tényt: ingyen senki sem csinál semmit. Szintén a profitért dolgoznak azok az autójavítók akik elvégzik a javításokat, elemcseréket, fényezést, stb. Az esetek nagy részében az ellenértéket a biztosítók fizetik ki mégpedig a casco vagy a kötelező biztosítások terhére. A biztosítók pedig a befolyt díjakból rendezik a számlákat, melyeket az ügyfelei fizetnek be és így körbe is értünk.

A kötelező biztosítás viszonylag normálisan működik az elmúlt időszakban. Kiszorultak a korrupt kárfelvevők és a hozzájuk kapcsolódó "biztosítós emberek". Árleszorító hatású verseny még tapasztalható volt a cégek között az átkötési időszakban de ez is már a múlté. Utoljára volt évadzáró biztosítás váltás kampány. És bár a biztosítók is és a javítók is kicsit panaszkodtak alapvetően szépen megvoltak egymás mellett. A felügyeleti szigornak köszönhetően pedig az embereknek már nem kell tartaniuk a biztosítók szolgáltatásaitól. Egy kicsit már állóvízzé kezdett alakulni a piac amikor egy új miniszteri rendelet felkavarta a kedélyeket.

MABISZ kontra GÉMOSZ. Nyilatkozatháború minden mennyiségben.

A hírek alapján a biztosító szakembere akár műszaki vizsgára is küldheti azt az autót, melynek részei sérültek, és a tulajdonos nem kívánja megjavítani. Aki a vizsgát elmulasztja a határidőn belül az a kárösszeg 52%-át kapja meg csak az első körben. A kárérték további részét csak akkor kapja meg ha kivonata az autóját a forgalomból. Tehát vagy javíttat vagy kidobja a kocsit. Az egyik esetben a javítók a másik esetben a kereskedők járnak jól.

Nem tűnik sportszerűnek az autósokkal szemben a vizsgakényszer, bár a vizsgára fizetendő összeg valószínűleg jobban zavar mindenkit. Jogosan gondolják a vétlen autósok, hogy a vizsgadíjat a károkozó biztosítójának kéne fedezni. A MABISZ egyik munkatársa szerint az évi 180 ezer kárrendezés kb 5-10 százalékát érinti a vizsgadíj. Ez az átlag vizsgadíjjal számolva (16-20 ezer ) évi 160 millió forint körül van.

Az érdekképviseletek fellebbeztek a kormány döntése ellen, kíváncsian várjuk a fejleményeket!

 

Kérdezni szeretne? Itt megteheti.
.
Copyright © Minden jog fenntartva 2007-2024 - Proviti.hu
.