Jelentősen átalakult
a személygépjárművek regisztrációs adóját meghatározó törvény és ennek alapján jelentős mértékben átalakult a Magyarországon forgalomba helyezendő autók után fizetendő regisztrációs adó mértéke is, mely nem csak a magánszemélyeket, de természetesen a cégautókat üzemeltető vállalatokat is érinti.


Manapság egy adott gépkocsi regisztrációs adóját a jármű kora, hengerűrtartalma szerint szabják ki, de az összeget befolyásolja még ezeken felül a környezetvédelmi besorolás is. Ennek tükrében azzal lehet számolni, hogy sokkal kevesebb regisztrációs adó fizetendő a külföldről behozatalra kerülő fiatalabb, jobb állapotú és modernebb autók esetében. Ennek viszont van egy igen nagy előnye, mert az itthoni környezetvédelmi körülmények alakulására jó hatással van, hogyha minél több jó minőségű jármű vesz részt a forgalomban, főként, hogyha a környezetvédelmi besorolásuk és a kedvezőbb kategóriákba tartozik.

Az tehát nem kérdés, hogy lesz-e vagy nem lesz regadó Magyarországon, semmi jele nincs annak, hogy ezt az adónemet eltöröljék, sőt, nemrégiben hozták meg azt a rendelkezést, mely a regisztrációs adó megfizetésének jelenlegi módjáról szól. Az adó mértékének kiszámításáról, valamint a lehetséges mentességről a 2003. évi CX. törvény rendelkezik. Ez a törvény részletesen kitér arra, is, hogy melyek azok az esetek, amikor valaki a regisztrációs adó megfizetése alól felmentést kaphat, vagyis kik azok, akik e tekintetben az adómentességi körbe sorolhatók.

Amikor a regisztrációs adó megfizetését készítjük elő, akkor igen lényeges tudni azt, hogy milyen nyomtatványok szükségesek a regisztráció elindításához. Az adó megfizetésekor használandó nyomtatványok 2013-ban változtak utoljára, azóta az akkor bevezetett Adó adatlapot és Betétlapot kell alkalmazni az adóigazgatási eljárás elindításához. Az tehát nyilván való, hogy változatlanul meg kell fizetni idén is regisztrációs adót, méghozzá az érvényben lévő számítási mód szerint. Változás viszont, hogy ma már nem ad ki a hatság papír alapú igazolást az adó befizetéséről, hanem regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény (Rega tv.) 2014. január 1-jei módosításában foglaltaknak megfelelően a befizetés ténye bekerül a rendszerbe és a nyilvántartásba és ezzel az egész ügymenet sokkal egyszerűbbé, gyorsabbá válik. Az eddigihez viszonyítva tehát az adó nagyságának megállapítása változatlan, de e mellett a módosítások mégis egyes esetekben anyagi vonzatot is jeleznek, mivel azoknál a járműveknél, melyeken átalakítást végeznek, most a már régebben forgalomba helyezés idején megfizetett regisztrációs adó, valamint az átalakítás után megfizetett adó közötti különbség kizárólag akkor jár az üzembentartónak vissza, hogyha a gépkocsi az átalakítás következtében minimum eggyel magasabb környezetvédelmi besorolást kap.

Mindezeket nagyon jó, ha tudja minden autós, hiszen a gépjárművet kizárólag akkor lehet forgalomba helyezni, amikor a regisztrációs adó kiegyenlítése megtörtént. Amennyiben naprakészen tájékozott szeretne lenni, semmi mást nem kell tennie, mint hogy felkeresi rendszeres időközönként oldalunkat és itt rákattint az éppen önt érdeklő fülre, ahol minden témában csakis a legfrissebb híreket szolgáltatjuk.

A regisztrációs adó tehát nem lesz eltörülve, éppen ezért ebben a témában nem csak a magánszemélyek érintettek, de a cégeknek ugyan ilyen fontos, hogy ezekkel a kérdésekkel tisztában legyenek. Érdemes például tudni arról, hogy amikor egy vállalat, vállalkozás azonnali fizetéssel kívánja rendezni a regisztrációs adót, akkor az ide vonatkozó vámhatósági rendelkezés szerint az adó összegét az erre vonatkozó határozat jogerőre emelkedése után 15 napon belül lehet rendezni. Annak ellenére, hogy a regadó befizetéséről nem kerül kiadásra adóigazolás, a vámhatóság felé még igazolni kell, mely azzal a lépéssel oldódik meg, hogy az igazolást kiállító szerv a befizetések tényét nyilvánossá teszi az okmányirodák számára és ennek alapján tudja az okmányiroda a gépjármű forgalomba helyezését elvégezni. Ennél az elektronikus lekérdezésnél az okmányirodáknak lehetőségük nyílik arra, hogy a gépjármű adatait – mint a motorszám, az alvázszám –an fontos, hogy az adókivetésről szóló határozat számát ugyan ezzel a módszerrel ellenőrizni képesek.

Elképzelhetően változások a magyar autópiacra nem lesznek komoly hatással, mivel a használt gépjárművek nagy százaléka rendszámmal együtt kerül eladásra, és köztudottan ezekben a helyzetekben nem kell regisztrációs adót fizetni. E mellett nagyon magas adó visszaigényléssel sem kell számolni, hiszen nem valószínű, hogy az átalakításra szoruló gépkocsik nagy százalékában olyan módosításokat hajtanáénak végre, melytől a jármű felfelé ugrik egy környezetvédelmi kategóriát. A lényeg, hogy a regisztrációs adó tekintetében legfontosabb kérdésre – most lesz, vagy nem lesz regadó -, itt megtalálja bárki a választ, sajnos ez a válasz pedig egyértelmű, regadó lesz és nagy valószínűséggel még sokáig ez így is marad.

 

Kérdezni szeretne? Itt megteheti.
.
Copyright © Minden jog fenntartva 2007-2024 - Proviti.hu
.