Mit kell tennem elsősorban valamely káresemény bekövetkeztekor?


Elsősorban kárelismerést kell beszereznünk a kár okozójától, amennyiben nem saját magunk voltunk azok. Ez utóbbi esetben viszont saját gépjárműkárainkat csak CASCO biztosításunk alapján lehet rendezni a Biztosító Társaságokkal, ha rendelkezünk ilyennel. Amennyiben egy másik fél hibájából szenvedünk kárt, abban az esetben mindenképpen érdemes az európai Baleseti bejelentőt (kék-sárga) kitölteni és aláíratni vele, a megjegyzés rovatba alul pedig oda íratni vele, hogy "A felelősségemet elismerem az okozott kárért".

 

Hogy erre miért van szükség?

Azért, mert a Baleseti bejelentő második sora tartalmazza a fejlécben: "A kitöltése nem jelenti a felelősség elismerését!" Tehát: Ezt külön rá kell vezetni, egyéb esetben ez probléma forrása lehet a későbbiekben!

 
A Baleseti bejelentőben a kék, vagy a sárga oszlop vonatkozik a kár okozójára, illetve a károsultra?

Teljesen mindegy, nincs semmi jelentősége a színeknek, csak a megkülönböztetést szolgálják.

 
A kitöltött önindigós példány elő, vagy hátoldala maradjon a károsultnál?

Célszerű, ha a - rendszerint - jobban olvasható előlap marad nála, hisz neki kell a kárigényét e nyomtatvány olvasható kitöltésével érvényesíteni.

* Ha nem ismeri el a felelősségét a károkozó a helyszínen, kevés kivételtől eltekintve nem érdemes abban bízni, hogy majd a későbbiekben meg fogja tenni, ahogy az sem szerencsés, ha nincs egyiküknél sem Baleseti bejelentő nyomtatvány, és megbeszélnek egy későbbi időpontot annak kitöltésére valahol.

A tapasztalataink azt mutatják, hogy honfitársaink sajnos nem állnak erkölcsi magaslatokban e téren (sem?). Rend szerint lesz valami "jóakaró" szomszéd, rokon vagy ismerős a károkozó hátterében, aki addigra "kiokosítja" őt, illetve át is gondolhatja az illető, amit esetleg szóban még a helyszínen egyértelműen elismert, azt később írásban már nem teszi meg. Persze nem általánosítani szeretnénk, egyáltalán nem igazak eme állítások mindenkire, csak szépen lassan gyűlnek a negatív tapasztalatok tarsolyunkban, amik súlyos százezres, netán milliós károkat okozhatnak adott esetben.

Érdemes rendőri segítséget is igénybe venni abban az esetben, ha meg vagyunk győződve igazunkról, a károkozó pedig elzárkózik felelőssége elismerésétől mégis. Általában a rendőri ráhatásra el szokták ismerni felelősségüket a nem túl konok okozók, hisz ha ekkor sem teszik azt meg, még kilátásba kerül egy büntetés is számukra, ami a kárelismeréssel elkerülhető. De vannak makacs mazsolák, akikre nem hat a verbális figyelmeztetés. Ez persze R.H.-val (Rendőrségi Határozattal) jár, ami 30-60 nap átfutással keletkezik általában, tehát eddig nincs jogalapunk a kártérítésre. Ha megérkezik az RH, az sem elég még, hiszen annak jogerőre kell emelkednie és ezt fel kell rá vezettetni a hatósággal, csak így fogadják el a Biztosítók!


Mit tegyünk, ha nincs "kék-sárga" egyikünknél sem és máshonnan sem szerezhető be hirtelen?

 
Esetleg érdemes egy Taxi társaságtól autót rendelni a helyszínre ezzel a kifejezett igénnyel, és természetesen kifizetni a fuvardíjat, ez az egyik legegyszerűbb és gazdaságosabb módja hanyagságunk kivédésének. A másik verzió, hogy egy tiszta papír lapra vezessük fel az adatokat (név, lakcím, elérhetőségek, rendszám, típus, szín), rajzoljuk le hogy pontosan mi történt és írassuk alá a károkozóval, hogy elismeri az okozott károkért a felelősségét, ezt már el szokták fogadni a Biztosítók. Soha nem árt, ha van nálunk fényképezőgép is (silányabb minőségben ugyan, de ma már a legtöbb GSM telefon szériatartozéka), mellyel minél több szemszögből érdemes rögzíteni a helyszínt, a közlekedési jelzéseket, keréknyomokat (ha vannak), sérüléseket, adatokat, rendszámokat, stb. Amennyiben több mint 2 résztvevős a baleset, mindegyik járművet érdemes lefotózni, vagy legalább felírni minden egyes adatot róla, lásd az előbb.

 
Mit tegyünk, ha nem tudjuk biztosan, melyik Biztosító társaság ügyfele a kár okozója?

 
Írjuk fel az összes hozzáférhető adatát (név, cím, telefon, rendszám, típus, szín) és a saját kötelező biztosításunk alapján a mi biztosítónknál nézessünk utána a BM nyilvántartásban, melyhez a Biztosítók jogosultak hozzáférni.

 
Mit tegyünk, ha nem ismert a biztosítási kötvény száma?


Semmit, ez áthidalható probléma az adatbázisokból.

 
Mit tegyünk, ha akkor vesszük észre, hogy lejárt valamely személyes iratunk érvényességi ideje, netán a forgalmi engedélyé?

Minél előbb próbáljuk megindítani annak megújítását a hivatalos csatornákon, ahol ezek elkészültéig igazolást fogunk kapni róluk. A gépkocsit persze levizsgáztatni csak helyreállított állapotában lehet!


Mennyi idő áll rendelkezésünkre egy okozott kár bejelentésére, a káresemény bekövetkeztétől számítva?

 Elvi szinten 48 illetve 72 óra áll rendelkezésre, gyakorlatilag ez indokolt esetben túlléphető, (pl. külföldi tartózkodás, utazás, egészségügyi problémák, stb.). Azért érdemes minél előbb intézni ezt mégis, mivel nagyon összetett problémákat okozhat, ha a gépkocsink valamely korábban már sérült elemét újabb sérülések érik, hiába is van újabb kárelismerés, ha az előző nem lett még rendezve, vagy legalább rögzítve! Mivel több, mint egy tucat Biztosító tevékenykedik hazánkban e szegmensben, így elég nehéz megosztani majd közöttük, hogy melyik Társaság milyen mértékben felelős a kártérítésért ilyen esetben.

Hol jelentsük be a kárt?

Célszerű a Biztosítóval szerződött javítópartnereknél, ahol mindenben a segítségünkre lesznek és (jó esetben) profi módon intézik azt. Számos biztosítónak elérhető on-line kárbejelentése a neten, illetve a kék telefonszámuk által, ezeket alkalmazzuk-e?
Igen, ha nem idegenkedünk ezen eszközök és menürendszerek illetve táblázatok használatától, egészen nyugodtan. Ha nem szeretnénk velük bajlódni, akkor ezt meg fogja tenni helyettünk a szerződött javító, forduljunk hozzájuk ilyen kérésekkel egészen nyugodtan!

Ami a lényeg:

A kárfelvétel előtt tájékozódjunk, mely javítónál szeretnénk gépkocsinkat helyreállíttatni, és már eleve az ő címére (nevére) kérjük a szemlét (természetesen egyeztetve vele mindezt), ne a saját lakcímünkre, vagy munkahelyünk címére! Az ilyen "utcán készült" kárfelvételek természetszerűleg hiányosak és a lehetőségek is behatároltak ezekben a helyzetekben, nem hogy nem gyorsítják, bizonyos esetekben még lassítják is a kárrendezést! Egyeztessünk a javítóval, hogy ő mit tanácsol!


Milyen iratokra van szükség a kár bejelentésekor?

On-line és telefonon általában elegendő a forgalmi engedély és a jogosítvány, illetve felelősségbiztosítás rendezésekor a szabályosan, olvashatóan kitöltött "kék-sárga betétlap".Ezeket szükséges fénymásolni majd a kárrendezéshez, ahogy a legtöbb Biztosító esetében még szükséges kitölteni ezen felül "kárbejelentőt", majd ezt aláírásainkkal (vezető, tulajdonos) hitelesíteni. Ezen kívül meghatalmazást is ki kell tölteni, amivel vagy a javítót hatalmazzuk meg a kártérítési összeg felvételére (amennyiben tulajdonosai vagyunk a javítandó autónak), vagy a hitelintézeti hozzájárulás beszerzésére jogosítjuk fel őt (előfinanszírozott, lízingelt, bérelt járművek esetében). Előbbi esetben rendelkeznünk kell nevünkre szóló Törzskönyvvel, utóbbi esetben ez általában a Hitelintézetnél van, így nekik kell nyilatkozniuk a továbbiakról.

* Fontos tudnivaló, hogy amennyiben esetlegesen elmaradás van a gk. hitel törlesztéseivel, úgy célszerű azokat előbb rendezni, hisz nagy eséllyel nem fognak hozzájárulni egyéb esetben a meghatalmazás kiadásához!

A CASCO biztosítás alapján történő kár esetében, a díjat illetően mennyi elmaradása lehet a károsultnak, hogy ne okozzon gondot a kárrendezés?

Mivel a CASCO biztosítások éves szerződések (csak egyféle kedvezményként lehet azokat havi törlesztőkkel kiegyenlíteni) így elméletileg 1 hónap elmaradás lehet, ezek után még 30 napig kockázatban áll a biztosított. Persze ahány társaság, annyi szabály, de eddig ez volt az általánosan elfogadott időtartam. Káresemény bekövetkeztekor, esetleges CASCO díj elmaradása esetében mindenképpen rendezzük azt a kárbejelentést megelőzően!

Céges járműveknél ki jogosult kárt bejelenteni?

Olyan személy, aki a cég nevében aláírni jogosult, és ezt közjegyző előtt hitelesített "Aláírási címpéldánnyal", vagy annak másolatával igazolni is tudja, illetve az ő meghatalmazottja. Céges gépkocsival történt károkozás esetében a helyszínen a vezető kell hogy első sorban elismerje felelősségét, majd a cég részéről hivatalosan igazolni szükséges egy aláírt (lebélyegzett) papíron, hogy az illető jogosultan vezette a járművet és a cég aláírásra jogosult vezetőjének tudomása van a károkozásról.

Hová forduljunk először, a káreseményben kitöltött baleseti bejelentővel?


Célszerű a szerződött javítóhoz. Tájékozódjunk! Ahol túl szép és túl sok az ígéret, az ugyanolyan gyanús lehet, mint ahol szinte semmire nem tudnak érdemben válaszolni. Az ideális középutat érdemes megtalálni, ahol annyit ígérnek, amennyit maradéktalanul teljesíteni is tudnak!

Ha egy „vétkes” sofőr több járművet tör (pl. tol) össze a sajátjával, ki és kinek adjon "betétlapot"?

 
Minden károsultnak a károkozó adjon aláírt, kitöltött és a felelősségét rajta elismert Baleseti bejelentőt, még akkor is, ha az ő járműve közvetlenül nem is érintkezett a károsultéval! Ezen felül fontos, hogy minden további károsult fél adatait is rögzítse az összes érintett!


Mit tegyünk, ha "gyanús" a károkozó viselkedése, nem találja iratait, trükközni próbál, olvashatatlanul kísérli meg kitölteni a Baleseti bejelentőt, vagy valótlan adatokat helyez el azon?


 
Kérjünk rendőri segítséget. A "kék-sárgát" pedig célszerű, ha a károsult tölti ki, illetve legalább leellenőrzi a leírtak helyességét a másik fél (felek) esetében is! Valójában mindkét félnek ki kell töltenie a saját részét (ez is felhívásként olvasható az európai Baleseti bejelentőkön a fejléc jobb oldalán!), de figyeljünk oda az olvashatóságra (név, cím, rendszám, elérhetőség) mindenképpen legyen ellenőrizve!

 
Mi legyen, ha szóban megpróbál meggyőzni minket a károkozó, hogy "nem is olyan nagy kár ez", szerinte "alig látszik valami", esetleg kilátásba helyezi annak kiegyenlítését készpénz formájában?


Semmi esetre ne próbáljunk a helyszínen szakértőknek lenni, ne csábítson el minket néhányszor tízezer forint! Az esetek 90%-ban ez a szakszerű javítás töredékét sem fedezi!

* Egyetlen sérült elem fényezése felszökhet harminc-negyvenezer Forint magasságába és akkor még hol van annak esetleges javítási munkadíja, anyag ára, szerelése, cseréje, illetve a nem látható sérülések mértékének szemrevételezése, amihez gyakorlat és nem ritkán a gépkocsi megbontása szükséges!   

A modern járművek műanyag biztonsági lökhárítói többször tíz centiméteres rugalmas alakváltozásra képesek, benyomódnak és visszarugóznak közel eredeti pozíciójukba, de ezzel együtt persze mögöttük sérül és gyengül a karosszéria energiaelnyelő része! Ezért mindenképpen töltessük ki, és írassuk alá vele a Baleseti bejelentőt, külön figyelemmel a károkozás elismerésére a megjegyzés rovatban a lap alján!

Majd esetlegesen legyünk nyitottak, segítőkészek és megértők, tegyük meg neki azt a szívességet, hogy felajánljuk, elvisszük az autót egy szerződött javítóhoz előzetes kárbecslésre, ha a javító által meghatározott összeget kifizeti a kár okozója, egyszerűen összetépjük a kitöltött és aláírt papírt, ha nem, akkor érvényesítjük jogainkat a Biztosítójával szemben, így érdemes védeni érdekeinket és óvni pénztárcánkat!

Amennyiben aláírt "Betétlapot" adok valakinek a károkozásról, mennyivel változik a kötelező biztosításom díja?

Általánosságban elmondható, hogy egy károkozásra kettőt ugrik a bónusz-malusz rendszerben hátrafelé az érintett, függetlenül attól, hogy hány jármű sérült meg és attól is, hogy azokban mekkora kár keletkezett!


Mit tegyünk akkor, ha a károkozó nem engedi, hogy Rendőrt hívjunk?

Hivatkozzunk valamely megrándult végtagunkra, szervünkre, fájó testrészünkre és hívjunk mentőt. A Mentők automatikusan értesítik a Rendőrséget.

 
Mit tehetünk, ha autónkat sérülten találjuk az utcán és nem helyeztek el rajta semmiféle, a károkozásra, vagy a kárelismerésre utaló jelzést?

Ha van CASCO biztosításunk, az rendezi a kárt - az önrész levonásával - természetesen, ha nincs, akkor esetleg próbáljunk szemtanukat keresni, illetve ipari, vagy térmegfigyelő kamerarendszerek után nézni a közelben, hátha meg van a felvétel valahol... Ezt a Rendőrségen érdemes azonnal bejelenteni írásban, mert csak napokig őrizhetik meg a felvételt a biztonsági rendszerek üzemeltetői (magán személyeknek pedig nem fogják kiadni valószínűleg) és a rendőrség sem elég fürge néha, így legyen papírra fektetve ez is!


A Biztosító társaságok által felkínált egyezséggel kapcsolatban mit érdemes megfontolni?

A szakszerű, számlára történő javítás díjának kb. 40-50%-ának megfelelő összeget fel szokták ajánlani készpénzben a sérült gépjármű tulajdonosának a Biztosító Társaságok, ami ha valaki nincsen teljesen tudatában, hogy ez mivel jár, még kedvezőnek is tűnhet bizonyos pillanatokban, gondolván, majd később meg fogja ennyiből csináltatni az autót, ha akarja, de most ez a pénz éppen jól jön másra...

Igen ám, de ekkor aláíratnak egy olyan papírt a károsulttal, hogy a további kárigényeiről ezen összeg elfogadásával lemond! Tehát ha elviszi a későbbiekben egy szakszervizbe a gépkocsit, és ott javíttatja, hiába lesz a számla összege annyi, amennyi, a Biztosító joggal el fog már zárkózni a további kifizetésektől ebben a kárügyben!

 

Kérdezni szeretne? Itt megteheti.
.
Copyright © Minden jog fenntartva 2007-2024 - Proviti.hu
.