2013-ban tovább változnak a biztosítást is érintő számviteli törvények, ennek értelmében a jövő évtől csak számla ellenében téríthet a biztosító. A parlament elfogadta az új számviteli törvényjavaslatot, mi szerint bevezetésre kerül a gazdasági totálkár fogalma. Ennek akkor van igazán jelentősége, ha egy káresemény során előforduló gépjármű sérülésének javításakor a kár összege, illetve a javítás költsége magasabb, mint a kár bekövetkeztének idején az autó értékének 80 százaléka. Hogyha a gépkocsiban keletkező kár értéke olyan nagy, mely nem teszi lehetővé a javítást, illetve műszaki vagy gazdasági totálkárról van szó, a biztosítónak kötelessége megtéríteni a kárkori érték minimum nyolcvan százalékát.
A költségvetési és számvevőszéki bizottság állítása alapján a törvénymódosítás lényege, a hatékonyabb állami fellépés lehetővé tétele az engedély nélkül működő autójavítókkal szemben. A bizottság úgy ítéli meg, hogy az új törvénnyel minimálisra lehet csökkenteni az olcsóbban, de az átlagnál jóval gyengébb minőségben dolgozó illegálisan működő műhelyek tevékenységét. Ezért lesz célravezető, ha a jövő évtől csak számla ellenében téríthet a biztosító. A szigorúbb szabályok ezen kívül azt is elősegítenék, hogy a javításra szoruló járművek a műhelymunka után teljes biztonsággal vehessenek részt a közúti forgalomban.
Ma hazánkban megközelítőleg negyvenezer olyan gépjármű javító műhely lehet, mely nem legálisan működik, gyarapítva a fekete gazdaságot. A módosítással, amennyiben a biztosítók nem fizethetik meg számla nélkül a javítási költséget, véget lehet vetni a „kontár” műhelyek működésének és ezzel egy időben az általuk megkeresett bevétel visszakerülhetne a legálisan működő piaci gazdaságba.
Nyilvánvalóan meg van a gazdasági háttere az illegális javítás elterjedésének, hiszen a feketén működő műhelyek valótlan káreseményekből, feltehetően enyhébb csalásokkal jutnak hozzá igen tetemes bevételükhöz. Ha a biztosítók keze meg lesz kötve és ragaszkodniuk kell a számlához, még ebben az esetben sem lesz garancia arra, hogy a hivatalosan, legálisan dolgozó szerelőműhelyben minden esetben a dokumentumokban és a számlán feltüntetett eredeti alkatrészek kerülnek valóban beszerelésre.
Amennyiben a jövő évtől csak számla ellenében téríthet a biztosító, remélhetőleg elejét lehet majd venni azoknak az eseteknek is, amikor a javítás során a hibátlan gépkocsik esetében sérült alkatrészeket használnak fel, így jutva hozzá a kártérítéshez, majd amikor a biztosító a kárt megtérítette, az alkatrészeket visszacserélik.
Új információk
- Az új Ptk-ban rengeteg minden változott biztosítási téren - 29/04/2014 09:30
- Baleseti adó - Biztosítási adó fogalma, jelentése - 10/04/2014 20:29
- Fedezetlenségi díj - 05/04/2014 12:41
- Autó biztosítás kalkulátor, árak, kötés és váltás - 04/04/2014 22:59
- Taxi biztosítás - taxi kötelező és casco biztosítás kötés online - 02/04/2014 10:02
Régebbi információk
- Hogy váltsunk okosan gépkocsi biztosítást? - 18/02/2014 14:11
- Akciós kötelező biztosítás, casco és lakásbiztosítás - 18/02/2014 14:10
- Mire kell figyelnie, amennyiben biztosítót vált: a PSZÁF ajánlása - 18/02/2014 14:08
- Hogyan kell biztosítót váltani? - 18/02/2014 14:03
- Be nem fizetett baleseti adó következménye - 18/02/2014 13:52